Skip directly to content

7 manieren om meer vezels binnen te krijgen

7 manieren om meer vezels binnen te krijgen

Contoleer je dagelijkse vezelinname aan de hand van de volgende eenvoudige punten :

  1. Begin elke dag met volkoren
    Op de verpakking is te lezen hoeveel vezels er in een product zitten. Meergranenproducten en alle gemalen tarweproducten bevatten minder vezels dan volkoren producten. Probeer ten minste 5 gram vezels per portie binnen te krijgen. Het is ook goed om een banaan te eten in de ochtend - dit is al goed voor 3 gram vezels.
  2. Eet bonen
    Bonen zitten vol met vezels. Een portie gekookte bonen is vaak al goed voor meer dan de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels. Voeg ze toe aan salades, soep of pasta’s.
  3. Meer bruin, minder wit
    Bruine rijst, volkorenbrood en volkorenpasta zijn essentiële onderdelen van een vezelrijk dieet.
  4. Bak gezond
    Vervang witte bloem en meel zoveel mogelijk door volkorenmeel. Let daarbij wel op dat volkorenmeel zwaarder is dan normaal meel. Je zult dan ook de hoeveelheid bakpoeder moeten verhogen met ongeveer 1 theelepel op 3 kopjes volkorenmeel.
  5. Eet elke dag een appel
    Appels bevatten pectine, een oplosbaar vezel dat langzaam verteert. Dit zorgt voor het gevoel van een volle maag.
  6. Lekkere tussendoortjes
    Meng noten – zoals amandelen of cashewnoten – rozijnen, zonnebloempitten en volkorenzoutjes door elkaar, zodat je een lekkere snack-mix krijgt. Neem het mee in de auto of zet het op je bureau. Op deze manier kun je gemakkelijk vezelrijk snacken tussen de maaltijden door.
  7. Vals spelen met koken
    Je kunt op meerdere manier vals spelen bij het bereiden van je eten. Gebruik bijvoorbeeld broodkruimels in plaats van oplosbare havermout in gerechten zoals gehaktbrood. Voeg tarwekiemen toe aan gehaktballen of voeg lijnzaad toe aan je met groenten gevulde smoothie.