Skip directly to content

De emotionele impact van aambeien

De emotionele impact van aambeien

Ondanks dat de fysieke impact van aambeien zeer pijnlijk is, kan de emotionele impact van aambeien groter zijn. Mensen met aambeien beschrijven gevoelens van schaamte, isolatie en schande als gevolg van hun toestand.

Gevoelens van frustratie en verdriet kunnen opspelen omdat niet deelgenomen kan worden aan activiteiten, men voelt schaamte om in stilte pijn te moeten leiden en wanhopige gevoelens over het verlies aan controle of angst voor nieuwe oplaaiingen.

Wees ervan bewust dat deze gevoelens ook bij anderen spelen. Ruim 1/3 van alle Nederlanders heeft wel eens last (gehad) van aambeien. Door de negatieve gevoelens onder ogen te zien, is er ruimte voor positieve gedachtes. Door te praten met een familielid, vriend of zorgverlener zal er meer openheid en begrip vormen. Door het met iemand te delen, wordt de last lichter.

De stress-factor

Iedereen kan wel eens te maken hebben met stress in zijn of haar leven – in gezinssituaties, werk of op financieel gebied. Stress heeft effect op het ontstaan van aambeien. Stress kan voor spijsverteringsproblemen en overbelasting zorgen. Op het moment dat men zich gestrest voelt, wordt de sluitspier afgesloten en komt er druk te staan op het rectum. Als gevolg van constipatie en diarree ontstaan vervolgens aambeien. Wat een nog grotere impact heeft is de keuze voor slecht voedsel met constipatie als gevolg. Chronische verstopping leidt tot druk in het anale en rectale gebied en veroorzaakt aambeien.

 

Last van stress? Zorg voor lichamelijke beweging, doe yoga, luister naar muziek of zorg voor rust en kalmte door andere opties te proberen.

Top 10 Anti-Stress tips

  1. Wees actief: Elke vorm van oefening of lichaamsbeweging zorgt voor stressvermindering. Ook voor mensen die geen atleet zijn, zorgt lichaamsbeweging voor vermindering van stress. Lichamelijke beweging zorgt voor een feel-good moment, scherpt de zintuigen, heeft een positief effect op het humeur en neemt irritaties weg. Wandelen, joggen, tuinieren, schoonmaken, fietsen, zwemmen, gewichtheffen en alle andere sporten zorgen voor stressvermindering.
  2. Meditatie: Door te mediteren gaat de aandacht uit naar andere dingen en worden de gedachten van stress verdrongen. Meditatie zorgt voor een gevoel van rust, vrede en evenwicht. Dit heeft een positief effect op de algemene gezondheid. Meditatie, visualisatie en beeldspraak kunnen op elk moment beoefend worden. Of men nu aan het wandelen is, of wacht voor een afspraak bij de dokter.
  3. Lachen: Een goed gevoel voor humor kan niet alle kwalen genezen, maar zorgt wel voor een positief gevoel – zelfs als het begint met een valse lach. Als men lacht, wordt de mentale belasting lichter en dit veroorzaakt positieve fysieke veranderingen op het lichaam waardoor de stressreactie vermindert en er een prettig en ontspannen gevoel wordt gecreëerd. Lees daarom grappen, vertel ze, bekijk een komische film of bezoek een grappige vriend.
  4. Verbinden: Bij stress en prikkelbaarheid is het niet verstandig om jezelf te isoleren. In plaats daarvan moet je sociaal contact maken met vrienden en familie. Sociaal contact is een goede manier om stress kwijt te raken omdat het voor afleiding zorgt, steun biedt, voor weerstand zorgt tegen de up’s en down’s in het leven en zorgt voor een goed gevoel.
  5. Geef om jezelf: Alles zelf doen lijkt misschien verleidelijk, maar dit is meestal niet uitvoerbaar, niet zonder er een prijs voor te betalen. Leer “nee” te zeggen tegen sommige taken, of delegeer ze aan anderen. “Ja” zeggen lijkt de gemakkelijkste weg om de vrede te bewaren, om problemen te voorkomen en het snelste naar een oplossing te leiden. In werkelijkheid zorgt het voor interne conflicten, omdat je eigen behoeftes en die van je familie op de tweede plaats worden gezet. Dit leidt tot stress, boosheid, weerzin en zelfs wraakgevoelens.
  6. Doe aan Yoga: Door verschillende houdingen en gecontroleerde ademhalingsoefeningen is yoga een populaire ontspanner. Yoga combineert fysieke en mentale elementen om zo vrede in lichaam en geest te realiseren. Dit helpt je te ontspannen en reguleert stress en angst. Probeer yoga alleen of in een klas – je kan yogaklassen bijna overal vinden. Vooral Hatha yoga zorgt voor ontspanning, vanwege de rustigere en gemakkelijkere bewegingen.
  7. Slaap: Door stress slaap je vaak minder goed. Je hebt te veel te doen – en te veel om over na te denken – met slechte nachtrust als gevolg. De tijd dat je slaapt is juist de tijd dat je lichaam en geest weer opladen. Verder bepaalt de kwaliteit en hoeveelheid slaap je stemming, energieniveau, concentratie en algemene functioneren. Als je slaapproblemen hebt, zorg er dan voor dat je een stille en rustige bed-routine hebt: Luister naar rustige muziek, zet timers weg en zorg voor regelmaat.
  8. Dagboek: Het uitschrijven van gedachten en gevoelens is een goede manier om van opgekropte emoties af te komen. Denk niet te veel na, laat het gewoon gebeuren. Schrijf wat in je op komt. Niemand anders leest het, dus het taalgebruik hoeft niet perfect te zijn. Zet je gedachtes gewoon op papier – of computerscherm. Als je klaar bent, kun je het weggooien, of bewaren om er later nog eens naar te kijken.
  9. Speel en luister muziek: Het beluisteren of maken van muziek is een goede ontspanner, omdat het voor mentale afleiding zorgt, je spieren ontspant en voor een afname in stresshormonen zorgt. Zet het volume hoger en laat je geest doordrenken met muziek. Als niet bij je past, neem dan een andere hobby die je leuk vindt, zoals tuinieren, naaien, tekenen – iets om op te focussen, zodat de dingen die leiden tot stress worden vergeten
  10. Zoek een therapeut: Als je stress je te veel wordt en het lastig wordt er mee om te gaan, of als de tips hierboven niet werken, wordt het tijd voor versterking. Zoek een professionele therapeut of coach. Therapie kan een goed idee zijn als de stressgevoelens te overweldigend worden en je niet meer los laten. De dagelijkse routines thuis, op school of op het werk kunnen te zwaar worden. Professionele coaches of therapeuten kunnen helpen de bron van je stress te vinden en je nieuwe manieren aanleren om met de stress om te gaan.