Skip directly to content

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging

Probeer zoveel mogelijk te bewegen. Lichaamsbeweging in combinatie met een gezond dieet kan de stoelgang verbeteren en zorgt voor minder nieuwe aambeien, wat weer een stap in de goede richting is.

Is het veilig om te bewegen?

Er is geen reden om niet te bewegen vanwege aambeien, tenzij het ongemakkelijk voelt. Als een oefening niet goed voelt, doe dan een andere oefening.
Wanneer de aambeien oplaaien, is het goed om geen oefeningen te doen die druk zetten op het rectale gebied. Door deze druk kunnen aambeien oplaaien. Paardrijden of fietsen zijn hier voorbeelden van, omdat hierbij het rectum onder druk wordt gezet. Ook gewichtheffen is schadelijk. Door het heffen en laten zakken van de gewichten wordt het rectale gebied onder druk gezet.

Verklein het risico van oplaaiingen 

Bepaalde oefeningen helpen tegen aambeien doordat ze de darmfunctie stimuleren en het rectale gebied verstevigen. Stimulering van de darmfunctie vermindert verstopping (verstopping veroorzaakt aambeien). Oefeningen die de hartslag verhogen, zorgen dat er meer bloed naar het rectale gebied stroomt. Dit versterkt het weefsel en brengt voedingsstoffen en zuurstof naar de ontstoken gebieden. Dit verlicht de aambei-vorming.
 
Ook gematigde lichamelijke beweging, zoals 20 minuten stevig wandelen, kan de darmfunctie stimuleren en zorgen voor bloedtoevoer en spierspanning. Hardlopen, zwemmen en aerobics zijn goede lichamelijke oefeningen.
 
Ook oefeningen zoals yoga verbeteren de spieren en verminderen de symptomen. De volgende oefeningen versterken de bekken en de anale spieren:

‘Kegel’-oefeningen

‘Kegel’-oefeningen helpen om de bekkenspieren en de anale en rectale spieren van de vrouw sterker te maken –  met name na bevalling. Daarnaast zijn de oefeningen goed voor de spijsvertering en voorkomen ze constipatie. Span de vaginale spieren (alsof u tijdens uw toiletbezoek halverwege ophoudt met plassen), houd dit een paar seconden vast, ontspan en herhaal dit een aantal keer. Deze oefening is bijna overal uit te voeren.

Aanspannen van de billen

Door het aanspannen van de billen wordt de anale sluitspier sterker. Door de bilspieren aan te spannen en weer los te laten en dit te herhalen, wordt deze spier getraind. Deze oefening is op elk moment en op elke plaats uit te voeren.
 
Overleg altijd voor de start van een dieet een serie oefeningen met de zorgverlener.