Skip directly to content

Zwangerschap en Bevalling

Zwangerschap en Bevalling

Uw lichaam ondergaat vele veranderingen tijdens de zwangerschap. De ontwikkeling van aambeien kan een van deze veranderingen zijn. Veel vrouwen krijgen aambeien tijdens zwangerschap en bevalling. Twee op de vijf vrouwen met kinderen krijgt aambeien als gevolg van de zwangerschap.

Het veroorzaken van aambeien door zwangerschap heeft een aantal redenen. De baarmoeder van een vrouw oefent druk uit op de ‘hemorrhoidal’-bloedvaten. Een tweede reden is dat zwangere vrouwen een verhoogde bloedtoevoer hebben waardoor de druk in de aderen toeneemt. Daarnaast zorgen hormonen ervoor dat een zwangere vrouw de spieren die haar rectum ondersteunen ontspant en de baby meer druk uitoefent op haar aderen. Daarbij komt ook dat zwangerschap vaak verstopping veroorzaakt (een oorzaak van aambeien). Hierdoor is het niet verwonderlijk dat zwangerschap aambeien kan veroorzaken.

Wat u kunt doen

U kunt aambeien voorkomen of oplaaiingen minimaliseren door eenvoudige aanpassingen aan uw levensstijl te maken:

  • Drink water
    Het drinken van 8 à 10 glazen water per dag kan helpen het risico op verstopping te verminderen. Daarnaast verzacht het uw stoelgang en vereenvoudigt het passeren van afscheiding (dit vermindert het risico op oplaaiing van de aambei)
  • Eet een evenwichtig en vezelrijk dieet
    Volg een - door uw zorgverlener goedgekeurd - dieet waarin veel vezels zijn verwerkt om constipatie te voorkomen.
  • Doe aan lichaamsbeweging
    Een beetje lichaamsbeweging is goed voor de spijsvertering en versterkt uw ondersteunende spieren in uw anale en rectale gebied, en onderlijf. Met uw zorgverlener goedkeuring kunt u gaan wandelen of kunt u andere niet-inspannende activiteiten doen.
  • Doe ‘Kegel’-oefeningen
    Kegel-oefeningen helpen bij het versterken van bekkenspieren en anale en rectale spieren na de bevalling. Dit bevordert de spijsvertering en het voorkomt obstipatie. Om Kegel-oefeningen te doen spant u uw vaginale spieren aan (alsof u halverwege uw toiletbezoek ophoudt met plassen ), blijf de spieren een paar seconden aanspannen, ontspan vervolgens en herhaal meerdere malen. Het is een discrete oefening die kan je bijna overal kunt doen.
  • Ga naar het toilet zodra u aandrang heeft
    Ophouden kan bijdragen aan constipatie. Als moeder zijnde is het moeilijk tijd voor jezelf te maken. Dat gezegd hebbende, is het belangrijk dat u tijd maakt voor toiletbezoek— bij voorkeur op een tijdstip dat u niet gestoord wordt. Bekijk meer tips voor het bezoeken van het toilet.
  • Behoud een gezond gewicht
    Extra lichaamsgewicht oefent verhoogde druk uit op uw onderlijf. Dit verhoogt uw risico op het krijgen van aambeien. Probeer binnen de grenzen van het streefgewicht te blijven dat is voorgesteld door uw zorgverlener.
  • Voorkom lange periodes staan of zitten
    Staan of zitten kan druk uitoefenen op uw rectum en veroorzaakt aambeien, of verergerd bestaande aambeien. Als u lange periodes zit om borstvoeding te geven, probeer dan verschillende houdingen aan te nemen, zoals achterover leunen, of ga zitten op een cirkelvormig kussen.